Tuesday, January 26, 2010

Jadi Pengawas

Posted by sarahnajihah at 11:54 AM 2 comments
Hari ini saya dapat jadi pengawas sekolah. Saya juga sangat seronok. Jadi, impian saya jadi kenyataan hihihi. Saya akan ceritakan bagaimana saya dapat menjadi pengawas sekolah:

Semasa rehat,saya dan kawan2x pergi berjumpa dengan cikgu Mazlina
Saya cakap dengan cikgu:

Saya: Cikgu, bolehkah saya nak jadi pengawas?
Cikgu Mazlina: Boleh. Nanti cikgu fotostat borang.
Saya: Baik cikgu.
Cikgu Mazlina: Kalau dah jadi pengawas, nak glamour ke nak buat kerja?
Saya: Saya suka buat kerja cikgu.
Cikgu Mazlina: Baiklah. Kamu bertiga boleh sambung rehat.

Sudah habis ceritanya. Bye semua!

Sunday, January 24, 2010

Bermain dengan kakak...

Posted by sarahnajihah at 7:11 PM 0 comments
Hari ini saya bermain dengan kakak saya iaitu kak sajidah.

tadi kitorang main badminton.

tapi sekejap je.

Lepas tu main siram-siram pokok.

Saya nak buat facebook. Sebab kawan suruh. Hehe.

Nanti add la saya: sarajiha111@yahoo.com

Tuesday, December 1, 2009

Jadual Cuti Sekolah Saya

Posted by sarahnajihah at 10:45 PM 0 comments
Hari ini, cuti sekolah panjang, jadi boleh buat apa saja. Tapi, mak saya ada buat jadual sepanjang cuti sekolah ini. Jadualnya ialah:

6.15am: Solat Subuh, baca buku, lepas tu boleh tidur semula. Hehehe

9.30am: Mandi, sarapan

10.30am: Baru boleh start tonton TV, main game, santai.

12.30pm: Makan tengahari

1.00pm: Baca buku Sarah & Senduk

1.30pm: Solat Zuhur lepas tu boleh buat apa-apa aktiviti yang disukai oleh saya

4.30pm: Solat Asar

5.00pm: Main kat luar

6.30pm: Mandi, makan malam

7.00pm: Solat Maghrib, tazkirah, tadarus

8.30pm: Solat Isyak, baca buku, tengok berita, santai.

12.00pm: Tidur.

Siap. Itulah jadual saya.



Friday, September 18, 2009

Jadual

Posted by sarahnajihah at 2:36 PM 0 comments
Jadual Sekolah Agama saya:


Isnin- Al-Quran :: Ibadat :: Jawi

Selasa- Arab :: Tauhid :: Akhlak

Rabu- Al-Quran :: Ibadat :: Amali

Khamis- Arab :: Tauhid :: Sirah

Jumaat- Al-Quran :: Amali :: Jawi

Soooo Cute!

Posted by sarahnajihah at 2:23 PM 0 comments
Kamu semua tahu tak yang raya dah nak dekat? 2hari je lagi. Banyak tau orang kasi makanan kat saya. Yang pertama, jiran saya iaitu Mak Cik Idah. Yang kedua Pak Cik Joey. Yang last Amal dengan bibik dia. Hehe. Sesiapa yang baca ni, Amal tu kawan baik saya. Walaupun kemungkinan Amal 3 Pintar tahun depan dan kami tak sama kelas, dia tetap kawan baik saya. Kita ada geng, namanya Soooo Cute! Ada tiga orang je.



Saya dah ada tiga diari, Ana Muslim, Friend Bear & Strawberry Shortcake. Ooops lupa pulak nak give name geng Soooo Cute:

1. Amal Syarah
2. Radin Dafina
3. Sarah Najihah

Saya dengan Amal rapat hubungannya tapi saya last name. Benci, benci. Oh my name is Sarah. Cakap Bahasa Inggeris pulak, good good.

Puasa tak boleh marah-marah tau. Saya nak ucap

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir Batin!

Monday, September 14, 2009

Surah An Naba'

Posted by sarahnajihah at 7:58 PM 0 comments
Tadi ma suruh saya baca tafsir Surah An Naba'. Saya baca tapi ada yang saya tak faham pun.

Ni tafsirnya.

1. Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya?
2. Tentang berita yang besar,
3. Yang mereka perselisihkan tentang ini.
4. Sekali-kali tidak; kelak mereka akan mengetahui,
5. Kemudian sekali-kali tidak; kelak mereka Mengetahui.
6. Bukankah kami Telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?,
7. Dan gunung-gunung sebagai pasak?,
8. Dan kami jadikan kamu berpasang-pasangan,
9. Dan kami jadikan tidurmu untuk istirahat,
10. Dan kami jadikan malam sebagai pakaian,
11. Dan kami jadikan siang untuk mencari penghidupan,
12. Dan kami bina di atas kamu tujuh buah (langit) yang kokoh,
13. Dan kami jadikan Pelita yang amat terang (matahari),
14. Dan kami turunkan dari awan air yang banyak tercurah,
15. Supaya kami tumbuhkan dengan air itu biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan,
16. Dan kebun-kebun yang lebat?
17. Sesungguhnya hari Keputusan adalah suatu waktu yang ditetapkan,
18. Yaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangsakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok,
19. Dan dibukalah langit, Maka terdapatlah beberapa pintu,
20. Dan dijalankanlah gunung-gunung Maka menjadi fatamorganalah ia.
21. Sesungguhnya neraka Jahannam itu (padanya) ada tempat pengintai,
22. Lagi menjadi tempat kembali bagi orang-orang yang melampaui batas,
23. Mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya,
24. Mereka tidak merasakan kesejukan di dalamnya dan tidak (pula mendapat) minuman,
25. Selain air yang mendidih dan nanah,
26. Sebagai pambalasan yang setimpal.
27. Sesungguhnya mereka tidak berharap (takut) kepada hisab,
28. Dan mereka mendustakan ayat-ayat kami dengan sesungguh- sungguhnya.
29. Dan segala sesuatu Telah kami catat dalam suatu kitab.
30. Karena itu rasakanlah. dan kami sekali-kali tidak akan menambah kepada kamu selain daripada azab.
31. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapat kemenangan,
32. (yaitu) kebun-kebun dan buah anggur,
33. Dan gadis-gadis remaja yang sebaya,
34. Dan gelas-gelas yang penuh (berisi minuman).
35. Di dalamnya mereka tidak mendengar perkataan yang sia-sia dan tidak (pula) perkataan dusta.
36. Sebagai pembalasan dari Tuhanmu dan pemberian yang cukup banyak,
37. Tuhan yang memelihara langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya; yang Maha Pemurah. mereka tidak dapat berbicara dengan Dia.
38. Pada hari, ketika ruh dan para malaikat berdiri bershaf- shaf, mereka tidak berkata-kata, kecuali siapa yang Telah diberi izin kepadanya oleh Tuhan yang Maha Pemurah; dan ia mengucapkan kata yang benar.
39. Itulah hari yang pasti terjadi. Maka barangsiapa yang menghendaki, niscaya ia menempuh jalan kembali kepada Tuhannya.
40. Sesungguhnya kami Telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang Telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata:"Alangkah baiknya sekiranya dahulu aku adalah tanah".

Sunday, July 26, 2009

Award

Posted by sarahnajihah at 11:25 AM 0 comments

Award ni Najwa Safiyyah yang bagi. Terima kasih Najwa! :)
 

Diari Cahayaku (^^,) Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez